80 %

Welsh, Irvine - Acid House

"Tendle trip je naprosto šílenej. Až to dojede, tak se mnou bude šmytec, budu totálně namydlenej, kurva!"

Když jsem znova pročítal prvotinu populárního skotského autora Irvina Welshe "Acid House" (1994), tato věta ze stejnojmenné povídky mi připadala jako dokonalé motto pro celý titul.

Autor se narodil v dělnické čtvrti v Edinburghu v roce 1961, a jako typický skoťák z jeho povídek i on prošel vším, čím i jeho hrdinové - chlast, drogy, chuligánství atd. Bez jeho prvního románu "Trainspotting" (1994) snad nemohl žádný "pokrokový mládežník" přežít devadesátá léta v západní Evropě či u nás. A filmová verze způsobila přímo revoluci v ostrovní kinematografii (a nastartovala kariéru dalšího skoťáka Ewan McGregora).

Přestože všech jednadvacet povídek + jedna novela z této sbírky není jen o drogách (některé povídky už notně přesahují do hájenství fantazie), toto téma se táhne celou knihou. Drogy, chlast a sex - termíny, kolem kterých se točí všechno bytí a nebytí lidí a postaviček z Welschových příběhů. Postaviček odkojených ve skotských dělnických panelácích na fotbálku a pivu, na sociálních dávkách a rozpadlých manželstvích. Pro většinu společnosti přímo noční můra, ale v jeho podání jsou to osudy, které bychom asi nemohli nazývat jako smutné a zničené. Není zde líčen ani tak společenský úpadek, ale spíše životní styl. Tak bychom zřejmě měli nahlížet na Welschovy příběhy, snad i celé jeho dílo.

Obsah všech povídek nejlépe vyznívá v závěrečné delší novele "Chytrák". V životních příbězích mladého Briana nám autor předkládá vše, co se po kouscích objevuje v jednotlivých povídkách. Brianova touha po klidu a pohodičce přebíjí všechny ostatní touhy a potřeby. Svůj život na společenském dně nepovažuje za katastrofickou nevýhodu, ale jako něco, co je naprosto běžné v kruzích jeho přátel a příbuzných. Práce je tu, aby ti vydělávala peníze, ne abys ty musel něco dělat. Vše se musí brát s nadhledem a nic není problém. Když něco chybí, jsou tu kámoši, kteří pomohou. Naopak Brian se revanšuje čímkoliv jiným, pochopením, fetem nebo "šukaním". A v nouzi největší může někoho třeba odkrouhnout. Není boha nad drogu.

Kniha je určená "silným" čtenářským náturám. Autorův svébytný černý humor, trocha perverzity a jakoby nezájem o cokoliv jiného než svou osobu, může být pro některé nepřekonatelný oříšek. Autor toho dosahuje především svým neupraveným slangem, bez kterého by asi kniha ztratila notnou dávku originality a autenticity. Jak jsem už říkal, Acid House není nijak veselé čtení, ale přitom snad ani jedna osoba by to neměnila. Přesně jak to vystihuje Johnny v povídce "Prostě moc měkej".

Tři povídky z knihy se staly i základem stejnojmenného filmu z roku 1998.

Druhé vydání knihy v novém překladu Olgy Bártové vydalo na konci roku 2008 nakl. Argo.

09.10.2009