90 %

Wheeler, Thomas - Arcanum

Každý člověk má jiný literární vkus. Některé knihy se mu vyloženě nelíbí, některé čte, když má na ně čas a chuť, a některé nepustí z ruky dokud je nepřečte do konce. Kniha "Arcanum" u mne skončila právě v té poslední kategorii. Jméno autora mi nic neříkalo, obálka byla taková zvláštní, ale když jsem si přečetl anotaci na knize, a po pěti minutách čtení stojíce před regálem v obchodě, jsem ji už nechtěl pustit z ruky.

Příběh knihy nás zavede na počátek 20. století do USA, kde přijíždí na tajnou misi nikdo menší než sám velký spisovatel lord Arthur Conan Doyle. Není zde kvůli propagaci nějaké své nové knihy o nejslavnějším detektivovi světa, ale jeho úkolem je něco podstatně většího, přímo záchrana celého lidstva před nadvládou samotného Satana. Mystika a okultismus byly vždy v zájmu Arthura Doylea, a v případě této knihy je členem tajného spolku Arcanum, který dohlíží na rovnováhu sil mezi mocnostmi Světla a Temnoty. Násilná smrt jejich vůdce Konstantina Duvalla v Londýně ale tento poměr sil mění, a tak nezbývá než jednat. Odjíždí do Ameriky, protože tam vedou stopy, a jednak v USA žijí i další členové Arcanumu jako maniodepresivní démonolog a spisovatel Howard Phillips Lovecraft, či excentrický mág Harry Houdini. Jejich protivníkem není nikdo menší než Satan, padlý anděl, který se snaží opět dostat do Nebe a získat moc nad světem. Nevystupuje přímo, ale pomocí nastrčených figurek, jeho lidských obdivovatelů. Přímo se s ním setkáme až v závěru knihy.

Největším kladem, kterým kniha disponuje, je atmosféra. Wheeler neuvěřitelně fantastickým způsobem dokázal navést atmosféru strachu a tajemna, která vás provází od první až po poslední stránku knihy. To je samozřejmě spojeno i s postavami, které do svého příběhu zasadil. Už jen pověst, která tyto celebrity provází , má záruku napětí a záhady. Myslím, že mnohé čtenáře jen fakt, že v knize vystupuje např. Lovecraft, tajemný a kultovní autor tolika hororů, a to včetně studií o Necronomiconu, už k románu "Arcanum" přitáhne.

V čtivosti románu hraje ale samozřejmě i nemalou roli hlavní myšlenka, námět knihy. V dnešní době je mezi čtenáři hodně populární cokoliv, co má něco společného s náboženským mystériem. Tu připomínám "Šifru mistra Leonarda". Kniha "Arcanum" totiž taky vychází především z toho, že dějiny Nového i Starého zákona jsou velmi diskutabilní. Nikdo nemůže vědět, co v bibli bylo a nebylo před několika tisíci lety. A jako autor fikce má Wheeler právo naservírovat nám svoji vlastní verzi.

"Arcanum" je kniha, kterou bychom mohli nazvat jako religiózním thrillerem. Ale určitě taky jako mystifikační román, kdy je na čtenáři, aby si zjistil sám, co je pravda a co není. Závěrem mohu jen říci že kdo knihu koupí, neprohloupí.

P.S. Pro vše obdivovatele A.C. Doylea ještě připomínám, že stejně populární a čtivý je i román Marka Frosta "Seznam 7".

10.03.2006