60 %

Wirtz, Ursula - Vražda duše

Nepříjemné a nepříjemně populární je téma incestu, do kterého ve velmi odvážně pustila terapeutka Ursula Wirth. Již v úvodu se bezelstně přiznává, že původně chtěla psát knihu o ženách, které vyrůstaly bez otce, ale v nakladatelství ji přesvědčili, aby raději napsala o incestu... Podle toho to vypadá, naplácaná feministická klišé, blábolení o feministické terapii a zmínky o praxi, které se k teorii (naštěstí) moc nehlásí.

Kudy leze šídlo z pytle se dovíme hned na začátku, když autorka píše, že je "chybné mluvit o sexuálním zneužívání rodiči, neboť ve většině případů jsou pachateli muži" (je chyba trestat vraždu lukem a šípem, neboť lukem a šípem skoro nikdo nevraždí), aneb když jde o věrouku, musí jít nějaký ten zneužívaný fakan stranou. Autorce zřejmě nedochází, že se tak staví do ideologické pozice katolického kléru, který lítá v USA komínem, zatímco v Evropě je stále ticho pod kobercem a její opožděná lítost nad zamlčováním holocaustu je potom jen tichým bubláním přes přívaly másla, které jí stékají z hlavy.

Především, incest je incest - styk mezi blízkými příbuznými. Obyčejně předpokládáme, že dotyční spolu vyrůstají/-li v jedné rodině, čímž se nám okruh pachatelů rozšiřuje na širší rodinu a lze souhlasit z autorkou, která do "incestu" zahrnuje různá zneužití. Připomeňme, že zde sociobiologové vyřešili za dvě dekády problém, který předtím filozofové a moralisti řešili odnepaměti zcela bezvýsledně. Lidé, kteří spolu vyrůstají v ranném dětství se sexuálně nepřitahují - dokázáno na stovkách dětí z kibuců.

Ačkoliv je známo, že pachatelé znásilnění si dokážou vymyslet všeliké výmluvy, odborně racionalizace, rozhodně nelze tvrdit že znásilnění, ani incest není primárně sexuálně motivován, ale souvisí s utlačováním. Maniakální představa, že mladá žena po půlnoci na Národní Třídě v Praze je stejně ohrožena znásilněním jako družstevnice v pravé poledne na poli u Kobylí je stejně neuvěřitelná jako lživá, což může čtenář ověřit formou populární i odbornou, podle toho, jak má žaludek. Nehledě na tragikomické závěry typu: "Poruchy erekce jsou neochota vlastnit a dají se léčit chamtivostí", které z výše uvedených feministických definic plynou.

Je vůbec podezřelé, jak o škodlivosti otců píše žena, která jej nikdy nepoznala, nebýt pozdějších nenápadných korekcí feministických třeštění, jeden by skoro myslel, že nejlepší bude děti záhy po narození odesílat do výchovných táborů za vsí, jak propagoval svého času soudruh Trocký.

Na prvním mezinárodním kongresu "Incest a příbuzné problémy", který se konal v Curychu v roce 1987, připomněla skupina aktivních lesbiček, že homosexualita je pozitivní volba, rozhodnutí na základě orientace, a že se nesmí chápat jako nezdařená heterosexualita. Tento citát tvrdého feminismu nám měl ukázat, že lesby nejsou nepovedené holčičky pokažené tím, že je před pubertou použil hodný strejda nebo taťka, ale naopak morální veličiny, které se uvědoměle v dospělosti rozhodly, že souložit s muži je politická chyba. [Zajímavé v tomto světle je, že homosexuální muži se naopak snažili přesvědčit o tom, že homosexualita je vrozená nebo dědičná. Onen "feministický názor", že homosexualitu si vybrali naschvál, aby heterosexuální většinu nasrali, totiž zastávaly církve, z čehož plynula i medicína na tento problém: Násada od krompáče, zápalky a kanystr s benzínem.]

Ale dosti již pustého mlácení ideologické slámy! Incest jako vražda duše, který autorka rozšiřuje na celé zneužívání, je vážný a nebezpečný. Narušení rodinných vazeb bezesporu na obětech zanechá následky, které se často přenesou do dalších generací, a druží se s jinými problémy - až 81% žen vykazujících hraniční poruchu osobnosti bylo v dětství zneužíváno.

V části teoretické Wirtzová rozebírá Freuda a Junga, pro což jsou oba navýsost vhodní, Freud svou teorií založenou na oidipovském komplexu, Jung osobní zkušeností s homosexuálním obtěžováním v dospívání. Zmíněn je incest v pohádkách a mýtech. Nejrozsáhlejší částí je však incest jako trauma, kde jsou rozebírány následky a symptomy zneužívání v různých oblastech a obdobích života. Z traumatických následků pak pro terapeutku vyplývají souvislosti s holocaustem, zejména ve Švýcarsku, kde téma holocaustu patřilo k bagatelizovaným, podobně jako zneužívání.

Druhá část knihy, Na cestě k uzdravení, rozebírá strategie zvládání problému bez terapie a přechází k terapeutické pomoci, důvodům jejího vyhledání, výběru vhodného směru a terapeuta, průběhu terapie a problémů se kterými se musí klientka tak jako tak vyrovnat, kupříkladu Znovuobjevení citu. Nepřekvapí, že Wirthová doporučuje feministickou terapii, ostatně patrně přínosnější než směry apriori považující svádění otce dcerou za obecné schéma vývoje.

Jedna kapitola knihy je věnována rozboru jednotlivých vhodných metod. Práce se sny a aktivní imaginace nepřekvapí, neboť autorka je též jungiánským terapeutem. Tím je dán i celkem hluboký důraz na spirituální metody, nejen v této drobné kapitole, ale porůznu v celé knize. Kdo byl sexuálně zneužit, nemůže už sexuální spojení prožít jako něco posvátného, ale je oloupen o transcendentní dimenzi sexuality.

Velké překvapení je poslední kapitola o zneužívajících terapeutech. Wirtzová konstatuje, že právě zneužívané ženy jsou zneužíváním terapeuty nejvíce ohroženy i postiženy, jelikož mají tendenci upadnout do stereotypu zneužívání, který již, bohužel, znají. I v této části autorka zmiňuje špatný příklad legend proslulých styky s pacientkami, zmíněn je Jung a Sabina Spielrein, ale také Ferenczi. Kritizuje terapeuty pracující podle poučky: "Co mohou láska a pocit spojit, mohou peníze vždycky oddělit", a omlouvající styky s pacienty ukončení terapie "týden předem" či zrušením poplatku. Autorka rozebírá problematiku terapie, takto poznamenaných žen, ale zcela překvapivě považuje za zbrklé, nutit pacientky k rychlému udání předchozího terapeuta. Ukazuje se, že ve vlastní praxi autorka jako vypatlaný ideolog genderového boje nejedná a knize by také prospělo, kdyby upustila od nadužívání feministických formulí, které musí následně korigovat, případně vypouštět celé okruhy problémů (což je spíše způsobeno autorčinými zkušenostmi s terapií dospělých žen).

Vydal Portál v roce 2005.