80 %

Wyndham, John - Kukly

Anglický spisovatel John Wyndham patří k základům světové sci-fi, čehož je největším důkazem fakt, že se dostal na seznam povinné školní četby. To vše je ale spojeno vlastně s jeho románem "Den trifidů", který se už u nás od svého prvního vydání z roku 1972 dočkal několika reedic. Ale tento světově proslulý příběh zdaleka není jeho jediným dílem, které by stálo za povšimnutí. K takovým patří i jeho román "Kukly" (orig. The Chrysalids) z poloviny padesátých let minulého století, jehož český překlad Evy Padrtové vydalo nakladatelství Odeon v roce 1992.

Dalo by se říct, že tam , kde trifidi tématicky končí, tam příběh "Kukly" navazuje. Opět se jedná o katastrofický sci-fi příběh o konci civilizace, ale my jako čtenáři v něm nejsme seznamování s jeho začátkem a průběhem, ale s důsledky katastrofy. Příběh se odehrává v blíže nespecifikované budoucnosti, kdy na zemi seslal bůh Utrpení a vyhladil téměř celé hříšné pokolení lidí. Tak to je aspoň už od narození vtloukáno do hlavy chlapci jménem David. Jeho svět, to je svět plný boje s genetickými odchylkami a mutacemi, které jsou dílem ďábla. John Wyndham vytvořil svoji vizi světa po celosvětové katastrofě, a tou je jaderná válka (i když to v textu není nikde řečeno). Davidův archaická společnost je řízená fanatickým náboženským hnutím, které vše, co není shodné s božím vzhledem, nemilosrdně ničí a zabíjí. Pálí se celá pole, když plody mají sebemenší odchylky od originálů, zabíjí se všechna zmutovaná zvířata, a likvidují se i všichni lidé, kteří nesplňují pravou boží podobu. V této kruté společnosti musí David a pár dalších dětí skrývat něco, co by je vlastně stálo život. On a pár dalších mají telepatické schopnosti. Vědí, že musí žít stále ve střehu, protože jejich jedinečná schopnost určitě nesplňuje představu biblického obrazu člověka. Všichni ve skrytu duše tuší, že své tajemství navěky neustráží, že jednou budou muset bojovat o svoji holou existenci. Když ta doba nestane, nezbývá jim než utéct do hraniční země, pásma , kde mimo civilizaci živoří odpadlíci, lidští mutanti.

Wyndham vytvořil nejen výborný sci-fi příběh, ale mistrně do něj vkomponoval prvek výstrahy, kterým je nesmyslný fanatismus. A neměl myslím na mysli pouze náboženský fanatismus založený na slepém dodržování fundamentálních zákonů, ale na fanatismu založeném na nenávisti vůbec. To dokonale ztvárnil v osudech Davida a jemu podobných dětí, kteří po útěku ze světa svých rodin hledali v hraničních zemích místo pochopení, a nalezli zde jen obdobnou krutou společnost.

Pokud bych měl srovnat populárnější "Den trifidů" s tímto dílem, "Kukly" jsou oproti klasicky dobrodružnému pojetí trifidů více propracované, dávají více prostoru psychologické stránce příběhu. Možná trochu nejednoznačný je závěr knihy prezentovaný filozofií záhadné technické civilizace telepatů ze vzdálené oblasti Zealand, která nakonec Davidův osud vezme do svých rukou. Neslyšel jsem, že by "Kukly" chystalo v nejbližší době v reedici nějaké nakladatelství, proto Vám nezbývá, než se poohlédnout po antikvariátech, či navštívit nejbližší knihovnu. Kniha za to určitě stojí.

17.05.2007