65 %

York, Penelope - Země

Je vaše dítě zvídavé? Slýcháte snad stokrát za den otázku "proč?"? Ptá se vás, jak velká je naše Země? Kolik na ní žije lidí? Co se děje pod našima nohama? Kdo jsou protinožci?Jak by vypadala země bez hor? Odkud se vzaly rybníky? Proč sopky chrlí lávu? Proč jsou na moři vlny? A vy už jste tak trošku ze školy zapomněli odpovědi na záludné otázky vašeho dítěte?

Na pultech knihkupectví se právě objevila nová publikace s názvem Země. Obrázková kniha formátu A4 s velkými písmeny je vhodná pro malé zvídavé školáky, ale i pro jejich rodiče. Schematické obrázky jsou doplněny fotografiemi, ať už se jedná o snímky z družice, pohledy na chrlící sopku nebo fotografie rozbouřeného moře, určitě dítě zaujmou a vytvoří si podle nich určitou představu. Jednotlivým přírodním jevům jsou věnovány dvě stránky. První dvojstránka nás seznámí s modrou planetou na níž žijeme. "Kde je vlastně Země? Dobrá otázka. Podívejme se do vesmíru a zjistěme, kde žijeme a co je kolem nás. Pak se na Zemi podíváme blíže." V kapitolce "Od kůry k jádru" vidíme názorný průřez zemí s pojmenováním jednotlivých složek zemského tělesa. Všechny názvy jsou české, nejedná se o odborné termíny, malý školák je tedy snadno pochopí. Nechybí strany věnované přírodním živlům - zemi, vodě, ohni a vzduchu. Snad nejzajímavěji jsou zpracovány právě strany o sopkách chrlících lávu. Příležitost je dána k přiblížení dalších jevů na planetě zemi. Dítě se pro něj pochopitelným způsobem dozví, jak vzniká sopečná erupce, zemětřesení nebo tornádo. Dozví se, že stejně jako člověk, stárne i planeta Země. Svět je proměnlivý. K vysvětlení pochodů na planetě jsou použita přirovnání, která rovněž pomáhají, aby dítě vybraným jevům porozumělo: "Zemskou kůru tvoří obrovité zemské desky, které do sebe zapadají jako skládačka. Desky se po dlouhé miliony let pohybovaly... Na povrch planety to má nesmírný vliv."

Každé z témat doplňují zvýrazněné rámečky zaznamenávající jednak fakta o zemi, případně je v nich vysvětleno pro dítě neznámé, nebo těžce pochopitelné slovo: "Oceánský příkop je místo, kde se od sebe zemské desky oddalují a do puklin stoupají nové horniny." Graficky jsou opravdu vydařeně zpracovány strany o "skrytých světech" v podzemí - krasových jeskyních, které vznikaly tisíce let nebo o malbách uvnitř, které vytvořili pravěcí lidé. Kapitolka Poklady pod zemí přiblíží dětem nelehkou práci zlatokopů. "Lidé pořád kopou v zemi a drahé suroviny hledají, protože je používají při nejrůznějších příležitostech." Surovinám je v knize dán velký prostor, nejen těm v podobě pevné, krystalické, ale i těm "moderním" jako je ropa nebo zemní plyn. V souladu s tím jsou další strany knihy věnovány problému znečištění planety. Dítě se tak srozumitelným způsobem seznámí s rostoucími pouštěmi, hořícími lesy, hromadami odpadků, znečištěným ovzduším a zapáchajícími řekami. A hlavně- uvědomí si, že za tyto problémy modré planety může člověk, který je nejen za sebe, ale i za celý život na Zemi zodpovědný. Vzápětí jsou dítěti nenásilnou formou uděleny rady, jak přírodu chránit. Fotografie dětí uklízejících odpadky a vysazujících stromky slouží jako správné příklady.

V závěru knihy je uveden souhrnný slovník pojmů, které byly v knize užity bez bližšího vysvětlení.

Kniha tedy předpokládá samostatné čtení malého školáka, pro něhož je určena. Michael Fokt, který knihu přeložil dodržel jednoduchost pojmů, která usnadňuje dětem pochopení složité látky.

Populárně naučná publikace je určena dětem, které mohou pomocí ní získat základní poučení o planetě, na které žijeme. Rozhodně "s ní ale nechoďte" na děti, které už toto povědomí mají, mohla by se jim zdát "příliš jednoduchá" I když, ani dospělému člověku neuškodí si občas zopakovat ty nejzákladnější fakta o modré planetě.

22.05.2008
Jana Spálenková