70 %

Yovell, Yoram - Láska a jiné nemoci

Žánr povídek z psychoterapeutického prostředí pohybujících se na hranici zábavného čtení "ze společnosti" (jímž si vnitřně ukazujeme, že jiní se mají ještě hůře) a populárně naučné literatury (na příkladu je zpravidla rozvedeno jedno téma, porucha nebo terapeutická technika) u nás zavedl a dobře etabloval Irvin D. Yalom. V jeho stopách avšak ne v jeho stínů kráčí izraelský psychoterapeut Yoram Yovell se svou již druhou do češtiny přeloženou knihou, tentokrát o lásce či, lépe řečeno, o vztazích mezi lidmi.

Záměrně píšu mezi lidmi, protože, jak plyne z úvodu, Yovell se nebojí ani neortodoxních kombinací a trojúhelníků. Mottem knihy je pátrání po odpovědích na otázky: Co je v milenecké lásce normální a co patologické a kde probíhá hranice mezi zvláštním a abnormálním, mezi dovoleným a zakázaným? To vše na sedmi vybraných příkladech, jež mají ilustrovat různé typy problémů, různá vyznění terapie a autorův náhled na lidstvo.

Schůzka naslepo je skrytým návodem, jak navštívit psychoterapeuta nebo zdůvodněním, proč se za ním vydat, i když nechodíte krákat na strom nebo si nemyslíte, že jste víla. Také je to úvaha o tom, co je normálnost a nenápadná upomínka, jak rigidní, teokratická společnost devastuje lidi, kteří nejsou zcela prefabrikovaní.

Využiji jí hned i k tomu, abych si rýpnul do autora, rozvíjejícího biblickou paralelu mezi studenokrevnými dinosaury žijícími bez lásky a milujícími se teplokrevnými savci, kteří je pak jako David přeslavně vytlačí ze scény. Nezbývá, než tuto pevnou haeckelovsko-lorenzovskou víru, jak to mezi těmi hodnými zvířátky chodí, rozkotat. Nejenže mnozí dinosauři o svá mláďata pečovali, oni o ně pečují i evolučně archaičtější aligátoři.

Zdá se to být zcela nepodstatným postřehem v knize o psychologii, avšak v tomto konglomerátu názorů se skrývá děsivé nepochopení role otce. Pokud by u lidí na otci prakticky nezáleželo, nehledali by rodiče a kamarádi Ja´el partnera, ale maminka by zvedla telefon a objednala inseminátora! Nakonec je vlastně konstrukce s objevem lásky, jakožto neplánovaného důsledku zavedení péče o potomstvo vcelku realistickým nápadem. Jen bude potřeba její zrod posunout na jiné místo evolučního stromu.

Poněkud překvapivě je příběh nedořečený. To bych nečekal, patrně pod dojmem podobných článků "ze života" v časopisech. Příběh nemá žádný velký závěr ani vyústění. Naopak obsahuje mnoho přemítání nad vznikem lásky. Snad jen na evoluční zkazky (jak by to mohlo asi být) už je ve věku sekvenování genomu trochu pozdě.

Vcelku drsný a bezvýchodný příběh třetí o poporodní psychóze je opět prodchnutý silným vlivem teologie na obyvatelstvo Izraele. Slouží k vyložení mozkových struktur a je zmíněna v Izraeli zřejmě neoblíbená kognitivní psychologie. V závěru je zmíněno, že jsou to právě ženy, které si vybírají mužné muže. V předchozím příběhu to totiž skoro vypadalo, jako by autor uvěřit zbožným plkům o zlých primitivech, ačkoliv z reality dobře víme, že jsou to právě ženy, které si s gustem vybírají násilníky, aby pak fňukaly, že mají, co chtěly. Ne, že by to bylo něco proti přírodě, jak víme z evoluční psychologie, ale neslouží psychologovi ke cti, nechá-li se obloudit voláním po vychovatelích pro kukaččí mláďata.

Ale dosti již evoluce, na tu v textu ani nenarazíte. Za to narazíte na překvapivá zjištění, že drby, pomluvy a nevěry jsou v kibucu zrovna tak časté jako v milionářské kolonii u Tijuany, že mladíci v těchto komunitách neberou odmítnutí sexu jako překážku, aby se nezeptali znovu, nebo že v Americe se rozvádí 50% psychiatrů, ale jen 33% chirurgů a 25% internistů. Příběh bohaté podnikatelky, která si nabalí o 20 let mladšího zajíce a také jim to klape je ilustrací, že Yovellova kniha vydá i za slušnou sbírku bulvárních časopisů. Zrovna v tomto případě byl ilustrován přenos, protipřenos a ošemetnosti angažování terapeuta. Obecně též ukazoval, že lidé mohou žít tak, jak chtějí a snesou.

U žen se nesluší mluvit o úchylkách, ale kdyby se hledaly, jistě by se našly. O tom je příběh osamělé, zakřiknuté dívky, která je vlastně regulérní masochistka. Když nemůže mít komfortně zorganizovaná přepadení v podchodu, raději je sama. Zde bych řekl, že vyústěním tohoto příběhu se autor vydal na tenký led vyčpělé a laciné historky.

Yovell se nebojí ani homosexuality, v podobě podivného a nešťastně rozbitého trojúhelníku se jednak čtenářům pokouší vnutit Kinseyho koncept tak trochu homosexuality, stavu patrně podporovaného genem pro receptor D4, který je v některých formách odpovědný za promiskuitu a notně nevázané experimentování, jak už psal Ridley v Genomu. Je to také parádní výmluva, to já ne, to moje nešťastné geny a ne nadarmo i příběh končí do ztracena a bohatý proutník si nechává své bleskovky po desítkách za cenu strachu z pohlavně přenosné choroby.

Následující příběh je tímtéž v ženském provedení, i zde je dcera inteligentní a rodina bohatá. Řeší se přijetí dceřiny lesbické orientace matkou a frigidita jako následek prostituce. Po té přijde na řadu v anotacích slibovaná palestinská exkurze o problému arabských vražd ze cti v duchu hesla: Mužova čest se nachází mezi nohama ženy. Popsána je i technologie popravy a jak postupují úřady: Nezahájí žádné vyšetřování vyhrožování smrtí, nýbrž udělají to, co víc "odpovídá tradici a mentalitě příslušníků menšiny". Izraelští Beduíni nezřídka slouží jako průzkumníci v izraelské armádě a není si je proto radno znepřátelovat.

Konečně poslední příběh je o vývoji nevěry a co udělá matka tří dětí, když jí manžel odejde. Co jí psychoterapeut léčí, když je především finančně zruinovaná? V tomto případě, zřejmě pro potěchu na závěr se starý proutník vrátí... Navzdory všemu jsme zůstali nenapravitelnými romantiky.

Kniha však zaujme nejen romantiky, ale i naivy, realisty, ba i pesimisty. Koncept "příběhů ze života" tolik typických pro ženské časopisy je zde vylepšen vzdělávacím kontrabandem (ovšem ne tolik, jak jsem zde zveličil) a zasazen do kontextu slušného života, jak jej jde s různými vnitřními vrtochy alespoň sestavit. Rozhodně nezklame nikoho, kdo rád čte psychoterapeutickou literaturu odbornějšího ražení, romány a ostatně ani časopisy.

Vydal Portál v roce 2007.