70 %

Zábranský, David - Slabost pro každou jinou pláž

Čistě beletristických románů od českých autorů u nás vychází poměrně dost. Sem tam se objeví i někdo, kdo svým debutem vyrazí dech kritikům i čtenářům (Věra Nosková, Martin Šmaus a další). Ale nestává se moc často, aby se na českém trhu objevila původní - ne překladová - knížka takového rozsahu a obsahu, jako je Slabost pro každou jinou pláž. V tomto ohledu můžu s klidným svědomím říct, že je to dílo výjimečné a ojedinělé.

Kdo je David Zábranský? Byť jsem hledal sebevíce, o tomto autorovi jsem se dozvěděl jen to, že Slabost pro každou jinou pláž je jeho prvotina a že mu ještě nebylo třicet let - nic víc. Pro čtení knížky ale není důležitá osoba autora, zvlášť v případě debutu. Jak se mi tedy "Jiná pláž" četla?

Přiznávám, obtížně. Není to pohodová knížka, která by se dala vzít s sebou do autobusu při cestě do práce. Protože její čtení vyžaduje stoprocentní nasazení - soustředění. Tahle knížka se nedá jen přečíst, ale musí se vstřebat. Je to něco, co bych soukromě nazval románo-esej, úvahový román atd. Jestliže teď někoho napadlo, že to zavání Kunderou - není daleko od pravdy. Vlastně je tento pocit přímo trefou do černého. Při čtení jsem se nemohl zbavit dojmu, že Zábranský je Kunderou natolik ovlivněný, že de facto kopíruje jeho styl. Nemá cenu spekulovat, jestli to bylo cíleně - aby napsal velkou literaturu a nebo mu prostě tento styl přesně seděl k tomu, co chtěl touto knížkou říct, ale podobnost například s Nesmrtelností je velmi okatá. Nechci vzbudit dojem, že to odsuzuji, jen mi přijde, že na debut to je poměrně velké sousto.

David Zábranský si dal vysoký cíl - psát beletristický esej o současném světě. Je poznat, že s knížkou si dal hodně práce, je plna zajímavých myšlenek a postřehů, úvahy jsou inspirující, podnětné. Podobně jako třeba v Nesnesitelné lehkosti bytí je příběh roztříštěn a střípky se objevují spíše jako doplnění eseje - tedy děj knihy není to, na čem je kniha postavena. Ale paradoxně je to nejsilnější stránkou celé knížky. Možná by dějová linie vystačil na samostatný román. Autor se ale při toku vyprávění chytá každé příležitosti odběhnout od děje a rozpovídat se - tu o Ugandě, tu o Osvětimi...o lidských vztazích a o životě ve světě, který je kolem nás takový, jaký je a který nezměníme.

Pokud jste ochotni přistoupit na to, že příběh moderního románu nemusí být ucelený, je to tím pravým do vaší knihovničky. Máte-li rádi Kunderu, může být zajímavé porovnat tuhle knížku s Nesnesitelnou lehkostí. Rozhodně by ale Slabost pro každou jinou pláž neměla být ignorována, protože v rámci české literární scény se jedná o nadprůměrnou práci.

19.04.2007