80 %

Zábrodská, Eva - Žila jsem v zemi Alláhově

Eva Zábrodská žila 13 let v Maroku, které v posledních letech přineslo do zemí Beneluxu nemálo bolení hlavy. Zároveň si připusťme, že Maroko je zemí v arabském světě výjimečnou. V zemi stále žije židovská menšina, která jinde neúspěšný pokus o zničení Izraele v roce 1948 nepřestála. Jiný milník, pád francouzského protektorátu, přestála menšina francouzská a španělská minorita zas dobytí Západní Sahary. Ale předejme zpátky slovo autorce.

Vůbec nejdřív se dovíme, že Hádž(i) není Halef Omar ben Hadži Abu Abbás ibn Hadži Dawúd al-Gosara, ale Jaroslav. Odtud se pak vcelku pochopitelně odvine, jak se česká žena v pokročilém stádiu těhotenství dostane do Casablanky. O tom, co zákonitě muselo přijít se dočtěte v ukázce: A jsme čtyři aneb chcete-li rodit v arabském světě, tak raději kluka. Zvláště doporučuji všem lamentovačům nad nepřirozeností a mizerností tuzemského porodnictví a medicíny vůbec.

Navzdory tomu, že doposud se čtenáři kniha jeví jako chronologický cestopis, jedná se o leporelo zážitků složených podle témat, tím druhým je dospívání starší dcery, což je synonymum pro seznámení s marockých školstvím. Tedy tím opravdu panským, soukromým. Školství státního byla rodina autorčina ušetřena. Školní docházka zde povinně trvá osm let, avšak 85% vesnických dívek je negramotných.

Se školstvím se rozloučíme zjištěním, že soudně uvažující evropský rodič své dítě v Casablance nenechá jezdit městskou dopravou, čímž se přesuneme k tématu Ženy v domácnosti a Fatma, její nejlepší marocké zkušenosti. Fatma je bonna - marocká služka "za stravu a byt". Fatma je také okno do života berberské venkovanky. Okno nikterak děsivě překvapivé - cestovatelé po Balkánu nás před bratru sto lety nechali nahlížet do podobných - ale upomínající, že chléb je sice všude o dvou kůrkách, ale jen někde je v něm i střída.

Lidé jsou však velmi tvární a, jak říká Fatma: Pouze pomyšlení na Alláha by mělo člověka rozechvět. Doufejme, že nás bude ještě nějaký čas rozechvívat spíše to, že by mohl na večeři dorazit Klaus. Ten byl totiž důvodem poplašenosti autorky a zde poslouží jako důmyslný oslí můstek k tématice Maroko, jakožto transformující se společnosti. I Maroko, navzdory tomu, že neprošlo revolucí, se řítí vpřed mílovými kroky. Marocká města rostou horentní rychlostí a noví boháči si v nich stavějí paláce zvící mexických haciend. Taktiky jimiž toho dosahují pro nás již také nejsou překvapením: Stejně jako propadnutí ve škole není totiž v Maroku žádnou hanbou neplatit faktury, nedodržovat slovo a nevracet půjčky. Způsob provedení je však vskutku grandiózní a roztřese nejednoho zkušeného diváka pořadů typu Černých ovcí.

Cizinci jsou v Maroku všeobecně považováni za bohaté turisty a štědré pohany, k nimž se přistupuje beze studu, oklik a s nataženou dlaní dávej_seš_tu_od_toho. Ostych Maročan, a to z jakékoli vrstvy, nezná, stehně jako dochvilnost či schopnost udělat něco pořádně. To chce totiž zodpovědnost a ta bolí, alespoň v Maroku. Víme-li, že Maročané se nebojí cizinců, nepřijde nám ani divné, že se nebojí ani volantů: Maročané jsou šoféři hraví, draví a nepoučitelní hazardéři v městském i venkovském provozu.

Témat obecných je omezený počet, a tak nás autorka seznámí s turistickými klenoty země. Hlavně těmi, které se pojí v roztodivnými utrpeními a katastrofami, zkrátka s výlety, na které rádi vzpomínáme především proto, že je máme za sebou. Nemalá část z nich je spojena s výpravami za dlužníky, takže vlasy budou střídavě vstávat různým typům čtenářů. Hned první výlet do Chefchaouenu, divokého hnízda severu, se Zábrodským sice nestal osudným, ale náhled do života evropských toxikomanů v pozici marockých otroků opravdu není čtení na dobrou noc. Snad aby tento zážitek čtenářům nekazil dojem z turistiky, je Šešauenská kapitola oddělena od ostatních velkých cest zbývajícími obecnými tématy.

Dovíme se tak, že hlavními metlami Maročanů jsou cukrovka, revmatismus (protože v zimních dešťových obdobích k tradičnímu a celoročnímu kulichu volí nadále plastové sandály naboso) a alkoholismus (který jakoby neexistuje, protože islám pití zakazuje). Marocké zdravotnictví prošlo od roku 1991 dramatických vývojem, ale i dramatickým růstem cen. To zde patří k dobrému bontonu, čím lepší lékař, tím delší seznam léků Inu, francouzská tradice. Kdo chce v Maroku adoptovat dítě, musí být muslim.

Klima, výchova a islám seznámí čtenáře s tím, že Marokánec je macho, jak se smlouvá v supermarketu a co umožňuje marocké podnebí. Pokud ukázky nečtěte, tentokrát udělejte výjimku, stojí to za to!

Pak už jen divoká poetika výletů, netradičních zážitků a vymáhání dluhů. Od lyžování v L'Oukaimedenu až po Saharskou cestu do pravěku. Od pocitu rurálního souznění s lidem Maroka: Hele, tady se jim na polích taky urodilo kamení - jako u babičky na Sázavě, až po zcela nečeské osahávání všeho blonďatého. Kdo se do knihy začte, tomu doporučuji při kapitole o L'Oukaimedenu nahlédnout do mapy jmenovaného, pokud L'Oukaimeden na mapě najde, četba nabere na plasticitě.

Zábranská sice líčí pobyt v Maroku jako obohacující a Maročany jako tolerantní a přátelské, i když nezodpovědné, ale periodické politické krize svědčí o permanentně doutnajícím ohni. Kdo přečetl odstavce, jimiž hodnotí místní mentality a obecný zvyk, se nemůže divit, ani tomu, jak snadno se poklidná hladina místní společnosti zvlní, ani tomu, jaký skřípot tato pohodová mentalita vyvolává v Evropě, ani tomu že po casablanských atentátech se rozhodla na Maroko už jen vzpomínat. Více takových knih. Trochu skutečna do divadelní hysterie zpravodajství a ideologického plácání komentované publicistiky. Přizemní problémy jsou prubířským kamenem velkých ideálů.

Vydal Portál v roce 2004. Psáno pro Futurologii.