80 %

Žamboch, Miroslav - Basil - valašský Vojvoda

"Radhošť a Radegast shlížejí na ponurou zemi a lhostejně sledují, kdo se stane valašským vojvodou"

Už čtvrtá kniha z tzv. sběratelské minisérie Miroslava Žambocha se nazývá "Basil - valašský vojvoda". Zavádí nás do třináctého století, do temných a nebezpečných lesů dnešní východní Moravy, kde se křesťanská moc Přemyslovců snaží pokořit stále silná pohanská božstva.

Na úpatí Beskyd u řeky Bečvy se odehrává příběh Basila, lidmi z jeho osady často nazývaného Vlk pro jeho divokou část osobnosti. Je krutá zima, a jen nejsilnější může přežít. Zdejší pán se právě rozhodne vybrat od poddaných své daně ve formě potravy, což ale pro lidi ze sněhem zapadlých osad znamená téměř jistou smrt. Proto se Basil se svým otcem rozhodne k razantnímu kroku, který ale bude pro ně znamenat pouze jediné - smrt. V mrazivé noci zabijí stráže výběrčího hlídající stodolu s vybranými "daněmi", které následně rozdají lidem z osady. To pak zamaskují zapálením stodoly. Ale pomsta výběrčího Kresmera je krutá. Basil nemá zemřít rychlou smrtí, ale bude roztrhán jeho smečkou loveckých psů, něco jako klasický lov, ale s tou výjimkou, že lovenou zvěří bude člověk. Ale tito cizí páni neznají schopnosti zdejšího lidu, stejně jako Basil nezná všechno, co se skrývá v hustých pralesích rozléhajících se v horách kolem řeky Bečvy. Na svém útěku před lovci si musí šáhnout až na samé dno svých sil, ale ani to by nestačilo, kdyby se nedostal až na území patřící lidem, kterým nekoluje v těle pouze normální lidská krev. Bytostem, které patří do časů prvních lidí lovců. Basil najednou zjišťuje, že sám jakoby měl něco z tohoto temného světa a jen to ho zachrání před smrtí.

Miro Žamboch opět předvedl, že je právem považovaný za nekorunovaného krále české fantasy. Stejně jako i v jiných svých díle dokázal naprosto věrně zachytit atmosféru, kterou od knih tohoto žánru čtenář očekává. Atmosféru světa, kde síla znamená moc a výhody, kde mystika a kouzla jsou neopomíjenou realitou, světa, kde se lidé nedají dělit pouze dobré nebo zlé. Přesně takový je i svět Basila, o kterém bychom asi nemohli říct, že je to kladný hrdina. Je to prostě člověk, který se snaží zachránit pouze své nejbližší, a na ostatních mu až tak nezáleží. Což je charakteristické pro většinu hrdinů z děl M. Žambocha. Ale přece jen příběh Basil - valašský vojvoda má něco, co ho od ostatních jeho děl liší. Autor vytvořil nesmírně tvrdý příběh ze světa plného smrti. Dobrodružná část je jakoby nahrazená mystickou atmosférou z pradávných časů. To jakoby ještě potvrdil jedním prvkem - absolutní absencí humoru. Samozřejmě tím nechci říkat, že Žamboch je autorem humoristické fantasy, ale přece jen v každém svém díle nám naservíroval něco z často krutého a černého humoru v podobě některé z postav vedlejších hrdinů, nebo aspoň některých dialogů, či hlášek. V tomto příběhu ale nic takového nenajdete. Pokud mohu za sebe říci, ze všech zatím vydaných příbězích z této edice považuji tento asi za nejlepší a nejsilnější. Nemalou roli v tom hrají i skvělé černobílé ilustrace Jana Doležálka. Ale nedělejme předčasné závěry, protože nakl. Triton už slibuje další dva tituly z cyklu: "Maverick - pěšec na odpis" a "Bakly - anděl bez slitování".

29.08.2006