70 %

Žamboch, Miroslav - Predátoři

"Možná také znáte ten pocit, který se člověka zmocňuje při prohlížení obrazů pana Buriana, čtení textů pana Augusty či u filmu Cesta do pravěku od pana Zemana. K tomu přidám, že před zhruba sto milióny lety žili na území Jižní Ameriky největší suchozemští dravci za celou dobu historie naší ekosféry (alespoň podle našich současných znalostí) a já jsem je chtěl uvidět na vlastní oči. Dynamickou obálku namaloval Marek Hlavatý a vnitřní atmosférické obrázky podtrhující atmosféru prehistorického světa Libor Kupčík. Jen škoda, že jich není víc"

Takto na svých webových stránkách uvádí svůj zatím poslední román velikán současné fantastiky v Čechách - Miroslav Žamboch. Kniha "Predátoři" vyšla těšně před loňskými vánocemi v nakl. Triton. Více než čtyřsetstránkový román svým pojetím se ale tak trochu vymyká klasické tvorbě M. Žambocha. Není to ani koniášovská či baklyovská fantasy, ani drsňácká sci-fi ve stylu "Líhně" či "Drsného spasitele". Sice na množství mrtvých hrdinů je to drsné dost, ale celkovým pojetím my kniha připadá jako z pera Michaela Crichtona. Je to taková zdařilá kombinace "Cesty do pravěku" s "Jurským parkem".

Hlavní hrdina příběhu je Marek Twilli, nadaný fyzik pracující na supermoderním projektu zvaném Kauzální skok. Je to vyšší fyzika, kterou nikdo běžně nepochopí. Ale podstatné je, že se mu podařilo objevit skulinu v časoprostoru (asi), a dostat se sní a zase zpátky do vzdálené minulosti Země. Co čert nechtěl, objevil se znenadání jeho starý přítel Jan Petr Flaks, úspěšný podnikatel, který v tomto objevu vidí obrovský potenciál, hlavně na prachy. Za padesát miliónů dolarů jedinečná lovecká výprava do pravěku na největší potvory, co zde chodily po zemi. To je heslo dne, a zájemců je více než dost.

Autor nás vrhne do světa plného krvežíznivých dinosaurů a predátorů, kteří by se měly stát loveckými trofejemi členů naší výpravy. Ale určitě nic nezkazím, když řeknu (a vy určitě tušíte co), že loveckými trofejemi se stanou nakonec sami lidští lovci. Jak běží stránka za stránkou, lidé , žijící s představou nejvyšších pánů tvorstva, začínají docela rychle zjišťovat, že tato typický charakterová vlastnost všeho člověčenstva, je jedním z hlavních bludů našeho rodu.

Pomalu ale zjistíte, že samotný lov dinosaurů, řečeno laicky, se stává jistou monotónní záležitostí. Sice se prvotní "pronásledovat a střelit" mění na "střelit a utéct", ale nakonec přijdete na to, že to nejnapínavější se odehrává mezi samotnými členy výpravy. Velkým kladem knihy je především široké spektrum různorodých lidských charakterů, které v kombinaci s krizovými situacemi jsou více než výbušné. Jedna z nejzajímavějších a nejtajemnějších postav je určitě lovecký průvodce ruského původu Grimkov, který jako jediný skutečný lovec (k tomu obeznámený s nějakým sibiřským šamanismem) už od počátku vidí, kam tato milionářská kratochvíle směřuje. Protože jak se píše už na přebalu:
"...(vydávají se do prostoru a času) kde se setkají s něčím, s čím si nedokáží poradit ani jejich nejmodernější zbraně."

Žamboch svým pojetím se velmi přiblížil stylu M. Crichtona. Velmi akční děj, doplněný množstvím vědecky uvěřitelná hatmatilka, která má jen zdůraznit jistou možnou uvěřitelnost. "Predátoři" jsou dobrodružné, či oddechové čtení dobré kvality. Ale musím přiznat, že jen dobré. K termínu "výborné" přece jen něco chybí. To, co se většinou od Žambocha čeká. Nějaká netradiční, dost brutální, chladnokrevná a cynická záležitost, která z jeho díla dělá něco více. A zde to něco nějak chybí. Je to čtivé, zajímavé, ale ... řekl bych to asi tak - koupí Škody nebo BMW vždy dostanete dobré a kvalitní auto, ale od BMW čekáte přece jen něco více, než jen pohodovou jízdu.

P.S.: A díky závěru knihy bych to tak tipoval, že se někdy možná v budoucnu opět s Markem Twillim setkáme.

14.03.2008