90 %

Zaniewski, Andrzej - Potkan

Román polského autora Andrzeje Zaniewského (*1940) "Potkan" vyšel v češtině ve stejném roce jako v Polsku, tedy v roce 1990. Ke knize se tedy už dostanete jen pokud budete využívat služeb instituce zvané knihovna, nebo si ji seženete v některém dobrém antikvariátu. Proč tedy doporučuji knihu tak starou? Tak zaprvé dobrá kniha není jen věc vydaná letos, za druhé po čtenářském úspěchu románu francouzského autora B. Werbera "Mravenci" chci doporučit čtenářům obdobný titul, a za třetí je to výborný a nezvyklý příběh.

Pokud vás stejně jako mnoho dalších fascinoval příběh "Mravenci" pro jeho netypické prostředí a hrdiny - tedy mravence -, kniha "Potkan" (orig. Szczur) by neměla uniknout vaši pozornosti. Zatímco mravenci v nás evokují představu hmyzích pracantů ala Ferda mravenec, což zcela vyvrátil svým drsným příběhem B. Werber, potkani, obyvatelé temných sklepení a špinavých kanálů, tuto představu v lidských myslích nikdy nevytvářely. A autor se nám to ani nesnaží vyvracet. A. Zaniewski své hrdiny mnoho let studoval a pozoroval, než našel dost podkladů pro svoji "autobiografii potkana", což je vlastně obsah celého příběhu. Nelze se tedy divit, že v době nedávno minulé u našich severních sousedů nemohl pro své dílo dlouho najít vydavatele.

Autor nepoužil jako jeho francouzský kolega ve svém příběhu z důvodu čtenářské atraktivnosti žádných ingrediencí tajemna a fantastiky, ale podal svůj příběh ve neupraveném, syrovém stavu. Všechny naše představy o životě potkanů nijak nezkrášloval či uhlazoval. Jsou to opravdu bytosti, které se živím vším, od našeho jídla a odpadků, po naše těla, a jejich kanibalismus je jen jedním z řešení v době hladu, sexuální pud je nutí stále vytvářet další a další generace, a nebýt jejich přirozených nepřátel, především člověka, skutečně by byly schopni za velmi krátkou dobu zničit, či sežrat celý svět. Autorovým záměrem ale nebyla snaha vytvořit sice fascinující, ale pouhý přírodopisný příběh. Hlavním hrdinou je sám potkan, a tedy jeho očima nahlížíme do jeho světa, kde všechny pro nás tyto odpornosti jsou normální realitou.

Potkaní život je vlastně jen neustálé řešení jediného dilematu - jak se vyhnout smrti, která na něj číhá v každém koutě každou vteřinu jeho života. Zde hraje v jejich životě významnou roli především jeden faktor - člověk, jejich nejnebezpečnější nepřítel. Paralele člověk versus potkan, a zde potkan versus člověk, je přímo nasnadě. V jeho očích jsme to my, lidé, ty nepochopitelné, pištící a huhlající bytosti, které postrádají logiku, a oplývající neuvěřitelnou brutalitou. K tomu trochu dopomohlo i doba a místo, kde se většina příběhu odehrává. Sice nikde se neuvádí ani jeden název či rok, ale později Vám bude jasné, že se děj většinou odehrává v nejspíše Polsku v době druhé světové války. A na tuto část lidských dějin se skutečně nedá pozitivně nahlížet ani očima potkana. Dalším faktorem, který skvěle doplňuje celkovou atmosféru příběhu, je autorův styl jakoby kopírující potkaní život. Ten vlastně probíhá v neustálém shonu, v nutnosti být stále ve střehu a pohybu, v neustálém vyhodnocování situace. V tom stejném rytmu Zaniewski i příběh napsal a dodal mu ještě větší autentičnost.

Otázkou je, jak tento příběh vlastně brát? Můžeme na něj nahlížet jako na horor, protože ten má v čtenář svým obsahem vzbuzovat odpor a hnus. A co jiného splňují detailní popisy a pocity při žraní hnijících odpadků, lidských těl, vlastních mláďat atd. Na druhou stranu nezvyklá forma, kdy jednotlivé odstavce jsou psány v první osobě, a hned další už z pohledu nějakého (lidského?) vypravěče, poukazují na fakt,že A. Zaniewski chtěl vytvořit příběh "... o pravdách a lžích, o lásce a krutosti, o osamělosti a touze". A ať na něj budeme nahlížet jakkoliv, nic to nemění na faktu, že je vynikající kniha.

03.10.2006