70 %

Zbavitel, Dušan - Hinduismus

Hinduismus je pojem tak široký, že jej někteří chápou jako souhrnné označení pro několik náboženství. Navíc jsou jeho dějiny od védského náboženství natolik dlouhé, že soubor jen těch nejzákladnějších svatých knih by zabral větší knihovnu. Pro zájemce o východní náboženství připravil Dušan Zbavitel ochutnávku náboženských textů staré Indie, čítanku hinduismu od véd až po středověké purány. Kniha je první dílem čtyřsvazkové série Základní texty východních náboženství.

Výbor je uveden dvoustránkovým úvodem a zhruba po jedné stránce jsou úvody do jednotlivých typů hinduistických náboženských textů. Pak následují ukázky z děl, naštěstí opatřené docela podrobnými poznámkami, takže mnohé, co je nejasné, lze dohledat v poznámkách, které jsou hned na ukázkou, což činí hledání mnohem příjemnější než v obvyklé odborné literatuře. Zbavitel sám přeložil skoro všechno, přesto jsou citovány překlady dalších pěti autorů.

První oddíl jsou pochopitelně védy. Je uvedeno jedenáct zpěvů z Rgvédy a tři z nejmladší Atharvavédy. Citovány jsou tři ukázky z brahmán - komentářů k védským zpěvům a devět z upanišad. Čtyři ukázky připadly na šástry - teoretické spisy z druhé poloviny prvého tisíciletí před naším letopočtem, které dokumentují přeměnu védského náboženství v hinduismus. Šástry, obsáhlé učebnice dané Brahmou ke všem třem aspektům lidského životy známe pod jejich alternativním názvem sútry (zhuštěné texty). Každý bude znát Kámašástru Vátsjájany o uspokojování smyslových a sexuálních potřeb. Do češtiny byla Zbavitelem přeložena celá Kautiljova Arhašástra pojednávající o materiálních stránkách života (je to jediná, která se dochovala kompletní). Nejméně jsou v češtině dostupné dharmašástry popisující duchovní povinnosti jedince.

Nejrozsáhleji je zpřístupněna Mahabharáta a zejména Bhagavadgíta, která je zastoupena každým z osmnácti zpěvů. Purány jsou předvedeny čtyřmi mahápuránami: (převážně) višnuistickou Bhágavatapuránou a Višnupuránou (očekávejte jezdce na bílém koni), šaktistickou (nejzákladnější síla ve vesmíru je ženský princip) Márkandéjapuránou a Brahmapuránou.

Čtení je to vpravdě nesnadné a vhodné buď pro pracovní účely anebo pro krátké chvilky čtení a listování u kávy nebo jiné kratochvíle. Jsou zde sice shromážděny zásadní texty a přelomové ukázky (kupříkladu první zmínka o technikách jógy), ale rituální zpěvy staré několik tisíciletí dají zabrat i tak. Kromě toho počítejte s mlžením samotných bohů, v Bhagavadgítě se Višnu Ardžunovými ústy chlubí, že je Šiva, což poněkud rozleptává systém laických zájemců o vhled. Abych alespoň něco zacitoval, uvedu zmínku o hloubce indického vhledu do fungování bohů z Rgvédy: Tak jako dobytčata živí člověka, živí lidé oběťmi bohy; proto bozi nechtějí, aby lidé poznali pravdu, neboť by jim přestali přinášet oběti. V Mahabharátě se uvedeno, že náboženství, víra a kázeň - to všechno jsou maličkosti ve srovnání s láskou k bytostem, neboť nad vším se tyčí zákon neubližování.

Vydalo Argo v roce 2007.